Litt om hva man må tenke på før man starter salg av webhotell.

Denne posten inneholder litt informasjon om hva som må til hvis man har tenkt til å starte en hosting-business. Denne posten er ikke i nærheten av å dekke alle områder, så husk at mye research, vurderinger og grundig planlegging må til før man starter på noe slikt. Håper noen får nytte av posten.

Viktige ting å tenke på før man starter et firma.

Det er viktig å tenke på følgende (helt sikkert flere ting også) før man starter et firma:

* Har du tid til dette? Et firma kan kreve mye av din tid, spesielt innenfor hosting-industrien. Du vil risikere å måtte stå opp klokken 4 om natta for å fikse et problem med en viktig server.
* Har du kunnskapen som skal til? For å kunne drive et hosting-firma må du ha en viss kunnskap om systemene du tilbyr. Du vil måtte svare på spørsmål om det meste rundt webhotellet du tilbyr. Kundene har ofte lite kunnskap om produktet de kjøper.
* Har du finansene til dette? Du vil ikke kunne regne med noe særlig profitt på en god stund (ofte opptil flere år), man går fort i underskudd den første tiden mens man bygger opp en kundebase og betaler på de første investeringene.
* Hva skjer hvis du blir syk? Har du en partner som kan ta seg av firmaet når du er syk/på ferie/utilgjengelig av en eller annen grunn. Det å starte et webhotell-firma alene frarådes på det sterkeste, da burde det isåfall være snakk om et lite reseller-firma til personer som ikke krever alt for mye support og tåler litt ventetid. Et firma er MYE arbeid.
* Har du kunnskaper nok om å drive et firma? Et etablererkurs er ingen dum ide. Du vil få en god innføring i hva som skal til der.
* Hvor skal du kjøpe tjenestene du har behov for? Det lønner seg å vurdere flere leverandører før du bestemmer deg, ikke se deg blind på en latterlig lav pris, det kan ofte straffe seg.
* Tillater jobben din deg at du starter et hosting-firma? De fleste som starter med hosting vil være avhengige av å ha en annen jobb ved siden av for å kunne finansiere både oppstarten av firmaet og daglige utgifter som mat, bolig osv. Mange arbeidsplasser har regler for hva de ansatte kan gjøre utenom arbeidstiden. Sjekk med din arbeidsgiver før du starter et firma!

Steg 1: Registrere firma

For å kunne selge webhotell er du nødt til å registrere et firma hos Brønnøysundregistrene. Skal ikke gå så veldig nøye inn på dette. Du kan lese mye nyttig informasjon under menyen «Etablerere» på brreg.no. Du kan nok også finne en del nyttig informasjon på http://etablerer.no.

Skal ta en kjapp gjennomgang av de forskjellige typene firma du har muligheten til å registrere. Dette er ikke mitt sterkeste felt, så dobbeltsjekk all informasjon med brønnøysundregistrene hvis du har planer om å starte et firma.

Generelt for alle firmaformene er det viktig å huske at man blir mva-pliktig ved en omsetning på 50 000 eller mer iløpet av et år. Man burde også vurdere å skaffe seg en regnskapsfører for å være sikker på at man følger alle krav om regnskapsføring. Man må også være 18 år for å kunne starte et selskap.

Enkeltpersonsforetak (heretter kalt ENK)

Dette er en forholdsvis vanlig form for firma å starte med. Det er gratis å registrere et ENK hvis dere er under fem ansatte og ikke driver med varehandel. (Webhotell kan regnes som en tjeneste såvidt jeg vet, sjekk dog dette opp med brreg for å være 100% sikker.) Når du når en omsetning på over 50 000,-/året er du pliktig til å registrere deg i mvaregisteret og føre mva-regnskap.

Det er viktig å huske at man må betale skatt på overskudd, når man har et ENK er man også personlig ansvarlig, det vil si at hvis du pådrar deg gjeld/erstatningskrav o.l med selskapet står du personlig ansvarlig for dette. Du vil altså måtte selv betale all gjeld ved en evt konkurs.

Ansvarlig Selskap (heretter kalt DA)

Dette vil være interresant for de som skal starte firma sammen med flere partnere. Det er stort sett det samme som et ENK, bortsett fra at man deler ansvaret mellom partnerne basert på hvor mange % av selskapet en partner eier. Eier du f.eks 50% er du ansvarlig for 50% av all gjeld hvis selskapet går konkurs. Men hvis din partner ikke kan betale vil du blir solidarisk ansvarlig for hans andel av gjelden, du vil også her kunne risikere å sitte med all gjelden.

Aksjeselskap (heretter kalt AS)

Aksjeselskap kan være interresant for de som har en del penger de vil investere i dette prosjektet og for de som ikke vil pådra seg noen personlig risiko annet enn pengene/arbeidet de investerer i prosjektet. Som partner i et aksjeselskap er man ikke personlig ansvarlig for evt gjeld ved en konkurs. Minuset er at man må ha 100 000NOK i aksjekapital for å opprette ett aksjeselskap, man vil i tillegg ha revisorplikt, noe som fort koster en 10 000 i året.

Norsk avdeling av Utenlandsk Foretak (heretter kalt NUF)

Et NUF er et selskap registrert i utlandet (f.eks UK) og så har registrert en avdeling av dette i Norge (en NUF). Dette er en forholdsvis populær organisasjonsform da man får fordelene ved et AS (intet personlig ansvar) til en langt lavere investering enn 100 000. Man registrerer da et firma i utlandet (gjerne UK) for en liten sum (5-10 000) (flere firmaer som tilbyr dette, både useriøse og seriøse.) og får dermed et «AS» i Norge. Problemet med dette er at mange som tilbyr registrering av NUF glemmer å overholde dokumentfristene i landet morselskapet er registrert i. Noe som igjen fører til at datterselskapet i norge kan bli tvangsstengt av brønnøysundregistrene.

Man vil også ha vanskelig for å få lån i banker i Norge grunnet dårlig rykte. Det går også rykter om at regjeringen vil innføre revisorplikt for alle NUF. Noe som vil føre til forholdsvis store utgifter.

Software

Skriver litt her om hva vi bruker for å kunne tilby webhotell til våre kunder.

cPanel

cPanel er kontrollpanelet vi tilbyr våre kunder, dette består av 3 deler: WHM ,cPanel og Fantastico DeLuxe.

WHM

WHM (WebHostManager) er den viktigste delen for en som skal selge webhotell. Dette er stedet hvor du administrerer serveren, oppdatering av software på serveren, backup, dns, kundenes webhotell og mye mer. Dette er et webgrensesnitt som gir deg en god grafisk oversikt over din server. Kommer ikke til å forklare dette så veldig inngående, ta heller en titt på cPanels dokumentasjon.

cPanel

cPanel er da kontrollpanelet kundene vil få tilgang på. Herfra vil de kunne administrere sine webhotell-kontoer. De vil kunne administrere stort sett alt, dns, e-post, mysql, ftp, cronjobber, backup og mye mer. Man vil også kunne bruke Fantastico DeLuxe her (mer om det lengre ned.). Les også mer om dette på cPanel sine websider.

Fantastico DeLuxe

Fantastico DeLuxe er en addon til cPanel som koster deg noen kroner i mnd. Denne er veldig nyttig da den lar kundene dine auto-installere (og oppdatere) script som WordPress, phpBB, gallery og mye mer. Les mer om denne på Netenberg’s nettsider.

cPanel DNS ONLY

cPanel DNS ONLY er noe jeg anbefaler på det sterkeste. Dette er en funksjon i cPanel som gjør at du kan sette opp dedikerte navneservere med . Dette er da minimale servere som kun har DNS. Det du da gjør er å «clustre» dine cPanel-servere mot disse eksterne dns-serverne. cPanel-serverne vil da automatisk oppdatere navneserverne så fort det gjøres en endring i DNS. Man kan synkronisere alle cPanel-serverne man har med bare 2 dedikerte dns-servere. Hvis en av cPanel-serverne da går ned kan man gjenopprette kontoene på en annen og få oppdatert dns så den peker mot korrekt server så godt som umiddelbart. Dette kan da redusere nedetid for dine kunder i tilfelle serverkrasj. Les mer om dette på cPanel sine sider.

Anbefaler å ha minst 2 dedikerte dns-servere på forskjellige fysiske plasseringer for å sikre en viss redundans.

Backup

Backup er viktig. WHM har heldigvis verktøy som gjør dette til en lek, du kan sette opp automatisert daglig backup med arkivering av daglige, ukentlige og månedlige backups i tillegg. Disse backupene kan gjenopprettes på alle cPanel-servere iløpet av noen minutter med WHM’s restore-verktøy. Dette er ideelt å ha i bakhånd sammen med flere servere og ekstern DNS, du vil da kunne flytte alle kontoene på en server over til en annen på kort tid ved en evt krise.

Det er da viktig at Backup tas til en ekstern backup-server. Gjerne i et annet datasenter enn din webhotell-server hvis du vil være ekstra forsiktig.

En backup-server blir fort en stor kostnad for en som nettopp har startet med dette, ta derfor kontakt med din host for priser på å leie backup der.

Support

Support er en viktig del av det å drive med hosting. Du vil måtte kunne hjelpe dine kunder med alle mulige problemer de måtte ha. Du må kunne veilede dem i oppsett av e-post, databaser, ftp-kontoer og generelt alt du tilbyr av tjenester. Man må være høflig, ha et godt språk og en viss struktur så alle får hjelp innen rimelig tid. Support er noe av det som vil kreve mest tid.

Her bruker man gjerne en helpdesk-løsning som lar deg holde styr på alle supporthenvendelsene og gjerne også gir kundene tilgang til å søke i ofte stilte spørsmål, holde et øye med henvendelsene de har inne osv. En fin ting her er å skaffe et som lar deg «pipe» mail fra en mailkonto inn til helpdesksystemet, dette gjør at all mail som blir sendt til f.eks support@dinhost.no automatisk blir lagt inn i systemet og kundene vil umiddelbart få et svar om at henvendelsen har blitt mottatt.

Markedsføring

Hvordan vil du markedsføre selskapet ditt? Man må selvsagt tenke på markedsføring når man starter med hosting. Har ikke så veldig mye å bidra med på akkurat dette punktet annet enn følgende punkter som er greie å tenke på:
* Hvem er din kundegruppe?
* Hvor finner du denne kundegruppen?
* Hvor skal du markedsføre deg? Gjennom venner og familie? På et nettsted? Google adwords?
* Hvor mye har du råd til å bruke på markedsføring? Det tar som oftest tid å få bygd opp et godt rykte. Og reklame er ikke billig.

For webdesignere/utviklere

Dette punktet går forsåvidt under markedsføring. Webdesignere kan ofte tjene på å skaffe seg en reseller-pakke hos en pålitelig host for å kunne tilby sine kunder en komplett pakke med både utvikling av webside og hosting inkludert. Man kan fort også tjene noen ekstra kroner på dette.
Man må selvsagt tenke på at man som oftest selv vil måtte ta support-henvendelser fra kundene sine da de fleste hoster ikke lar deg forwarde support-henvendelser fra dine kunder til hosten du har en reseller-pakke hos.

Drift av servere

Så lenge du ikke har tenkt til å bare ha en Reseller-konto hos en eksisterende host vil du måtte ta den daglige driften av serverne selv. Dette kan være forholdsvis tidkrevende og plutselige feil kan gjøre at du vil måtte stå opp klokken 03:00 natt til tirsdag for å jobbe med en feil i flerfoldige timer.
Det er viktig at man har minst 1 dyktig sysadmin med når man skal starte med hosting, helst flere.
Et alternativ som også kan vurderes her er å outsource sysadmin-arbeidet til f.eks en annen host, det er dog viktig å være sikker på at disse har kompetansen som skal til. Servere med WHM/cPanel lar deg administrere det meste via et oversiktlig webinterface, men du er fremdeles avhengig av å ha en viss linux-kompetanse for å kunne drifte serverne, man kan fort få feil som ikke kan løses via webinterfacet.

Domener

Du burde også tilby domener til dine kunder. Hvis ikke vil de måtte gå til en annen host for å kjøpe domenene sine, og da kjøper de fort alt der da dette er den enkleste løsningen. For internasjonale domener (.com/.net/.org+++) lønner det seg å skaffe en reseller-konto. Se linker i slutten av posten for å finne et par forslag til plasser du kan skaffe deg en slik reseller-konto. Mange hoster inkluderer også en gratis reseller-konto for domener i en reseller-pakke.
.no-domener

.no-domener følger et eget litt sært system med skjemakrav og krav om å ha et registrert foretak i brreg for å kunne registrere et domene. Man kan enten betale NORID 5.000NOK i engangsavgift + 10.000NOK i depositum for å bli norsk registrar. Eller man kan kjøpe disse gjennom hosten sin eller en annen leverandør av .no-domener.

Alternativ 1: Reseller

Akkurat i hosting-industrien kan du starte med forholdsvis lite midler. Du kan få en reseller-konto til webhotell for en ganske liten sum pr/mnd. Ofte vil du kunne få en reseller-konto for domener gratis på kjøpet. Dette er nødvendig for å kunne tilby basis-tjenester til dine kunder.

Jeg vil ta for med webhotell hostet på servere med cPanel i denne posten da det er det vi bruker og det jeg er kjent med. Man har mange alternativer til cPanel for å kunne tilby sine kunder kontrollpanel, jeg vil liste disse i slutten av posten min for ordens skyld.

Når man har en reseller-konto vil man normalt ikke ha root-tilgang (administrator-tilgang) til serveren. Man vil få en begrenset reseller-konto i WHM (WebHostManager) hvor man vil kunne opprette webhotell-kontoer for sine kunder, administrere navneservere og dns.

Man vil da ikke kunne modifisere software på serveren som Apache (Webserver), MySQL osv. Man vil være avhengig av leverandørens innstillinger, man vil også være avhengig av at leverandøren holder serveren oppdatert og oppe.

En stor fordel er at man da vil kunne slippe å bekymre seg om hardware som kan krasje, din leverandør (hvis du velger en god) vil ta ansvaret for det meste av administrasjon på serveren, du vil også som oftest kunne få litt hjelp med WHM og cPanel hvis du trenger dette.

En negativ ting er jo at du vil dele serveren med andre personer, man kan risikere at den er overbelastet og treg. Noe som vil gå ut over dine kunder og ditt omdømme. Dette avhenger selvsagt av hvor du kjøper din reseller-konto.
Utvidelse fra reseller

En fordel med en reseller-konto er at du kan starte smått, du kan se om dette er noe for deg og noe du vil satse på. Du vil som oftest kunne dytte evt kunder over på hosten din hvis du bestemmer deg for at dette er noe du ikke liker. Merk at du HAR et ansvar ovenfor dine kunder hvis du ikke orker mer. Du kan ikke bare forlate dem.

Utvidelse fra reseller-konto er ikke noe problem med cPanel. Man vil kanskje etterhvert gå videre til en dedikert server eller to da det begynner å komme en del kunder og man liker å drive med dette. Man vil da kunne bestille en dedikert server hos sin host (mer om dette senere.) med cPanel på og enkelt flytte serverne over på denne med WHM’s eget migreringsverktøy. Man vil så kunne utvide videre derfra.

Alternativ 2: Satse hardere

Hvis man vil satse umiddelbart anbefales det at man enten leier (minst) 1 dedikert server hos en pålitelig leverandør, evt så kan man selv kjøpe hardware og co-locate serveren. Kort om dette:

Co-location

Co-location betyr at du selv kjøper selve hardwaren (serveren) og leier plass til denne i et datasenter. Fordeler med dette er at du eier din egen hardware og kan flytte denne som du vil mellom datasentre, og du vil kun måtte betale for rackplass og strøm. Ulempen er selvsagt at det blir en stor investering, og at du selv vil være ansvarlig for hardwaren. Hvis en del av serveren plutselig bestemmer seg for å kræsje er det ditt ansvar å kjøpe nye komponenter, dette kan fort skape store uventede kostnader.

Dedikert server

Dedikert server leier man hos en leverandør, prisen inkluderer da leien av serveren, rackplass, en viss mengde båndbredde og strøm. Ulempen med dette er at man kan ikke flytte selve serveren hvis man er misfornøyd med leverandøren, man må flytte alt innholdet til en ny server hos en annen leverandør. Dette er dog en grei operasjon med cPanel, så det er ikke et så stort problem. En stor fordel her er at det er de du leier serveren hos som er ansvarlig for hardwaren, hvis f.eks et par disker krasjer vil dette være deres ansvar (og kostnad) å bytte ut. Slipper stygge overaskelser på den måten.

VPS

Denne kunne nok fort gått under Reseller. Menmen, en VPS er en virtuell server hvor du vil få root-tilgang. Du vil her kunne få fordelene ved å ha full tilgang til serveren til en langt mindre pris enn en dedikert server. Disse er ofte veldig pålitelige og en fin plass å starte på. Disse er forøvrig også fine til en dedikert navneserver.

Div linker

Her følger noen linker til diverse, du kan finne mye mer av alle kategorier:

Kontrollpanel:

* http://www.parallels.com/eu/products/plesk/
* http://www.directadmin.com/
* http://www.psoft.net/hsphere-overview.html
* http://www.cpanel.com

Tilbydere av reseller-kontoer for domener:

*http://www.enom.com
*http://www.godaddy.com
*http://www.namecheap.com
*http://www.opensrs.net

The End

Vil bare igjen minne om at drift av webhotell krever mye, så tenk deg om før du evt starter med dette, både for din skyld og for dine kunders skyld.

Tags: , , , , , , ,

2 Responses to “Litt om hva man må tenke på før man starter salg av webhotell.”

  1. Andersen sier:

    Hei

    Vurderer¨å selge hvis prisen er rett, sjekk websiden vår så får du et lite pekepinn på hva vi driver med inne hosting, domener,epost ov

    kka

  2. Anonym sier:

    …[Trackback]…

    Read More he…

Leave a Reply